12 de febrer 2008

Imaginar la filosofia d'IKEA per l'Àfrica ...

... i per tots els pobles amb tecnologies domèstiques endarrerides !

Soc un fanàtic d'IKEA, de la filosofia de concepció de mobles que inspira aquesta potent empresa. Des del '89, quan els vàrem descobrir a BXL, amb la meva dona, som habituals passejadors de les seves botigues (hem visitat la central a Stockholm), i jo ja he muntat 4 cuines amb les seves solucions. Gairebé em sé el Catàleg de memòria !

Funcionals, pràctics, senzills, ben dissenyats ... tot i que darrerament proposen algunes "horterades" fent concessions a estils recargolats d'altres èpoques.

Fa uns quants anys, el 2000, arran d'un viatge al SENEGAL, vaig pensar que caldria impulsar una moguda com la d'IKEA pels pobles africans. Aplicar la seva filosofia a les necessitats concretes dels homes i dones d'aquell continent, imaginant solucions possibles en el seu context: estils de vida, recursos, materials, ... Em va xocar especialment el dur treball de les dones amb gibrells al cap fent quilòmetres per anar a buscar aigua.

I fins i tot vaig fer quatre gargots per imaginar un possible disseny funcional, tenint en compte camins, no vessar l'aigua, aixeta de sortida, materials, ... !

Ara penjo aquesta idea després de veure al suplement de El País, amb el New York Times, (del 7.02.2008), l'iniciativa d'Envirofit i del Aprovecho research center (patrocinats per la SHELL ...), per impulsar la utilització de petits forns de llenya que aprofiten millor l'energia i eviten fums nocius. Curiosament, quan érem al Senegal, ja hi havia propaganda a la tele de forns de ferro més eficients.


Com que no he trobat via Google la notícia en castellà, penjo les imatges en anglès directament del NYT del 22.01.2008 ...