30 de desembre 2012

Un HUB per a la DEC

Fa unes setmanes, en una actuació de neteja d'una vivenda propera, vaig veure que carregaven aquesta pesada peça cap al drapaire.
Vaig negociar amb el responsable i me la vaig emportar cap a casa per 50 euros. Per salvar el patrimoni industrial.

Es tracta d'un enginy per transmetre l'energia produïda per un motor central (elèctric, d'explosió, de vapor, ...), cap a un conjunt de màquines d'un taller tèxtil, de fuster, de ferrer, etc. És el què ara en dirien, els qui volen fardar, un HUB per a la DEC, és a dir, un Hub per a la Distribució d'Energia Cinemàtica ...

Fa un parell d'anys vaig recuperar del pati de la Juliana Esquerra unes rodes de fusta que s'utilitzaven per transmetre energia mitjançant un embarrat.
Vaig penjar dues notes explicatives al blog, amb referències complementàries: [ rodes ] i [ embarrat ].

Ara, he aconseguit un embarrat de veritat, l'he ben netejat (raspall metàlic i 3 en 1), i l'he plantat a la paret. Amb la gran comprensió de la Montse (gràcies per entendre'm ...), amb les explicacions de l'amic veí Agustí Pruna i el suport tècnic d'un altre veí, el Jaume Roca, he aconseguit instalarla a la sala d'estar de casa.

Té uns suports molt ben dissenyats, amb uns coixinets i unes ròtules molt ben articulades, per assegurar una rotació equilibrada, ben anivellada i amb el mínim de friccions.


















L'amic Agustí Pruna m'explica que, de fet, es tracta d'un embarrat de terra, i m'ensenya el que ell encara té en funcionament al seu petit taller. Però jo, a casa, a terra, no sabria on posar-lo. I a la paret és molt vistós i em servirà per fer pedagogia industrial ...

Dues imatges de l'embarrat de l'Agustí ...




























... i uns clips per veure'l en funcionament real: